Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Aprile 24, 2025

18 Gennaio 1970

Fairfield Halls, Croydon.

“Una standing ovation, un bis… nessun dubbio, i Pink Floyd sono grandi. E non basta ancora, sono unici e lo sono fin dall’inizio, quando praticamente inventarono la psichedelia. Dal punto di vista individuale sono musicisti esperti e usano con perizia diversi strumenti: al concerto di domenica, per esempio, Rick Wright ha suonato organo, piano, trombone e vibrafono. Qualsiasi cosa può essere legittimamente impiegata per creare un’atmosfera: pesanti botte sui timpani, violenti colpi sui piatti, sferzate su un gargantuesco gong e un battere insistente con le dita sui microfoni. I Pink Floyd sono ossessionati dai misteri dello spazio – vedi ad esempio Set The Controls For The Heart Of The Sun e Interstellar Overdrive – e lo rappresentano con fantasia. Eppure il concerto di domenica è stato guastato da fraseggi ripetitivi, lunghi passaggi privi di melodia, monotonia… Forse gli effetti di luce, che sono stati abbondanti, avrebbero reso meno evidenti le parti più carenti. Ad ogni modo è stato un concerto di quasi tre ore, lungo da riempire per i signori Waters, Wright, Mason e Gilmore. Ho apprezzato particolarmente la performance di Wright, comprese le funeree escursioni d’organo nella traumatica Saucerful Of Secrets e il piano pacato e alcionio di Niagara Dellof (The Violent Sequence ndr) che, come una tregua nella tempesta, è stata meritatamente applaudita. Il batterista Nick Mason ha affermato: “La gente ha fiducia nel fatto che se noi facciamo qualcosa di strano, non sarà una stronzata, ma probabilmente qualcosa che nasconde un significato o una finalità. Di sicuro non una stronzata, ma il risultato finale è stato mediocre, insoddisfacente.” (Croydon Advertiser)

Il concerto integrale